Nový projekt choppera 2021-2022
V listopadu 2020 se mi sešlo pár dílů spolu s již rok hotovým návrhem a touhou pořádně si zastavět, a tak po delší pauze začne vznikat další dlouhán pod vlajkou Chopperwebu. Tentokrát žádné kreativní nápady, řetězy místo rámu apod., ale hezký chopper švédského stylu dohnaný do totální jednoduchosti a minimálního počtu dílů… Postupně budu postup doplňovat níže na stránce.
3D vizualizace návrhu designu
3D návrh jsem měl hotový už rok. Jednalo se o takový dokonalý dream bike v mém podání. Došlo však k jeho úpravám pro docílení vyššího krku řízení, mírně méně podkoplé vidle a přizpůsobení reálným dílům, které již mám.
Nádrž
Pro začátek tu máme pár věcí, co se válejí už léta v prachu dílny. Veteránské nádrže kdysi z burzy po 100 Kč/ks!!! Ta kulatější z Wanderera bude nakonec použita. Je to vlastně prababička pozdějších nádrží DKW ze kterých vznikla slavná nádrž na Harley Sportstery. Řídítka jsou původně z Hondy VT600 Shadow, ale ve finále poslouží spíš jako maketa pro výrobu vlastních.
Zadní kolo
Jdeme cestou bez kompromisů, takže totální klasika – vpletenej střed z klasickýho HD do 8-mi palcového auto ráfku. Sehnáno přes bazoš.cz odkudsi z Moravy. Obuto zatím do jeté auto gumy, která však vydrží léta.
Brzdy
O brždění se bude starat třmen Nissin ze Suzi GSX-R 750 a pumpa Brembo. Top kvalitka z vrakáče za pár stovek. Vše se bude modifikovat na bržděnou rozetu. Tou se stane polotovar od firmy MTZ. Pro větší zátah zvoleno 50-ti zubové kolo na 530 řetěz. Vlastní výroba je tak 10x levnější než podobné prodávané komplety bržděných rozet.
Rukojeti, rychlopal, fajfky, paliv.filtr a víčko nádrže
Některé prvky budou pěkně po staru. Stačí levně nakoupit krásné nové repliky dílů na Jawu. Obzvláště klasický designově hladký rychlopal jsem díky jednoduchosti použil už na více stavbách, tak proč hledat jinde 🙂
Stupačky a páky
Zase jedna věc, která se dá po letech v šuplíku vytáhnout. Konkrétně asi před 15-ti lety jsem dělal přepákování na Hondu VT600 a přípravou na VT1100 s několika výpalky do rezervy. No a teď nastal jejich čas.
Měření a výkresy krku a úchytů zadní osy do výroby
Na základě 3D modelu postupně zpracovávám výkresy pro výrobu prvků. Krk bude klasika. Pro úchyt zadní osy jsem nadesignoval jednoduchý drážkový prvek, který často používá např. švédský Hogtech.
Výroba dílů proběhla na CNC strojích a výsledek rozhodně stojí za to.
Zadní blatník a vyosení záběrového kola
Další díly do skládačky. Zadní blatník jsem vždy vyráběl pracným svařením starých lemů a pásu plechu. Tentokrát šetřím čas objednáním 9-ti palcového polotovaru pro pevné rámy z Custom Chrome katalogu. Ideální tvar, kvalita a tuhost i pro bobík spolujezdce. Stačí tak už jen říznout na délku a navrtat dírky na upevnění 🙂 Dnes už se vše nevyplatí vyrábět, a tak
i mnoho důležitých speciálních komponentů nejen z katalogu, jako vysazené záběrové kolo, díly motoru, elektro atd. mi dodává na stavbu Roman Wildstyle Buš (www.wildstyle.cz). Díky.
Konečná geometrie, výkresy 1:1 a nákup trubek
Rám fáze 1. – ohnutí základních trubek
Když se z 3D virtuálního návrhu vytiskne 2D výkres 1:1 a začnou se motat trubky… …a najednou se představa začíná zhmotňovat
Rám fáze 2. – horní trubky a úchyt osy
…není nad výkresy 1:1 🙂 …už to začíná mít pevné tvary a osu…
Rám fáze 3. – dokončení hrubé kontrukce
Před pár hodinami práce existoval rám jen ve virtuálním světě. Stačilo pár trubek, ohýbačka, flexa, pilka na železo, pilník a rovná deska… a samozřejmě to slovo boží a dvě ruce 🙂 …hrubý základ nového choppera je na zadním kole 🙂
Další fáze – plánování a šablonování
Výroba šablon dílů – sedlo, výstuhy a olejová nádrž, pořízení přední vidlice (původně Suzuki GSXF750 za 1500,-), přední kolo z HD, které mi viselo léta jako lustr v Pařírně a komplet pohled na celý stroj.
Výroba zadní opěrky
Výroba sedla
Výroba nosné desky sedla… silná PVC 5mm deska a horkovzduška… jednoduchá, ale osvědčená to metoda… a teď to jen potáhnou. O potažení se postaral čalouník z mnou dodané pravé kůže. Tu jsem stáhnul ze staré sedací soupravy, co šla do sběru:)
Vyřezání zpevňovacích plátů krku a příprava trubek na řidítka.
První pohledy s motorem
Výroba horníno uchycení motoru
Motání a výroba výfuků
Pro výfuky jsem použil léta uložené tenkostěnné trubky a varná kolínka. Kolínka jsem nařezal na různé úhly a sesadil vše pomocí lepící pásky. Pak stačilo jen nabodovat svářečkou a hotovo 🙂
Řešení přední dlouhé vidlice
Jelikož u nás a vůbec na světě je málo firem, co dělají takto extrémně dlouhé teleskopické vidlice a Švédské Tolle (https://www.tolle-engineering.se) stojí vlastně jako rozpočet celého mého projektu. Rozhodl jsem se udělat spojení dvou vidlic do jedné. Spodky jsou z bazaru ze Suzuki GSXF750 (1500,-Kč) + vršek Suzuki DR650 (1450,-Kč). Spojení pomocí čepu se šroubením a patřičným přesahem. Pro simulaci jsem zatím vyrobil brýle ze dřeva…
Výroba řídítek
Naohýbal jsem si pár kolínek z 25 mm trubek a pak díky vnitřním výztuhám spojil ve správný tvar „švédského stylu“. Jelikož jsou rukojeti na trubku 22 mm je na koncích ještě redukce.
Redukce na vzduchový filtr
Jelikož vzduchový filtr CCE nepasuje na CV karburátor je na řadě jednoduchá redukce z duralu, která je zároveň úchytem k motoru.
Úchyt zapalovací skříňky a připojení brzdy
K zapalování/startování bude sloužit klasická skříňka na auta s polohou zapalování, start. Umístění pod sedlem za olejovkou.
Olejová nádrž
Další krásná věc na stavbu… dostal jsem od Mistra klempíře polotovar olejové nádrže s čočkovými boky dle mé makety… Pasuje přesně
Propojení vidlic
Spojení dlouhých trubek jsem vyřešil pomocí přesných kulatin se závitem. Spoj se ani nehne.
Výstuha předních vidlic
Výroba vlastních brýlí
Dle nákresu v Cadu jsem nechal firmou hlinik.cz vypálit brýle z leteckého pevnostního duralu (používá se na uchycení křídel). Vysoká přesnost výpalku dovoluje udělat přímo i díry na vidlice.
O frézování uložení osy pod úhlem 7° se postaral zkušený frézař. Konečné smontování celku je tak skutečností.
Rekapitulace výroby
Udělal jsem si přehled dílů, které ještě vyrobit, koupit bazarové, modifikovat a nebo koupit z katalogu.
Rozebrání polotovaru a konečné svaření rámu
Osazení svařeného rámu motorem a postavení na kola
Výroba stojánku
Vlastní výroba stojánku s integrovanou pružinou uvnitř na „Švéda“… čistota vzhledu a perfektní funkčnost.
Krytky z 3D tiskárny
Je pěkné využívat na stavbu i nových technologií …3D tisk krytek s logem.
Oprava předního ráfku
Jelikož pochází přední 21″ kolo HD z kontejneru na železo, bylo dost poškozené. Pořídil jsem ho zdarma už před lety. Ale co je pro někoho totálka, pro mě jen chvilka oprav.
První větší focení hrubé stavby
Pořízení bočního 5l kanystru
Jelikož je nádrž poměrně malá nenechám nic náhodě a plánuji uchycení „rezervy“ na bok rámu.
Zapojování kabeláže a příprava na start
Postupně finalizuji elektrické rozvody a blížím se k prvnímu startu motoru.
Odlehčení stupaček…
Místo těžkých ocelových, krásné lehké duralové…
Zkouška průtoku oleje a krytka výduku
Motorem už obíhá olej… Startér točí… Tak ještě dovařit výfuky a výroba ochranné krytky proti spálení nohy…
Renovace benzínového kouhotu
Kohoutů není nikdy dost… ale nakonec z nich poskládán jeden k nádrži z Wanderera na mého choppera.
Zapojení elektriky – upravené schéma
Pořízení zadní boční brašny
Dnešní krásný bazarový úlovek za pětikilo… Přesně takovou jednu koženou boční brašnu „švédského stylu“ jsem hledal už dlouho. Samozřejmě ne novou, ale za pár korun… Nakonec se člověk podívá na sbazar a ona byla na prodej přímo u nás v KH u kámoše moto-gp, co vozí mašiny z Itálie
…ať žije náhoda. Je jak nová, vč. nosného rámu… a sedí na chopperu krásně
První start motoru
Po 14ti měsících od prvního říznutí do trubek přišel čas na oživení srdce „Švéda“… chytil na první otočení.
Úprava zadní části, výroba zadního brždění
Komplet domácí výroba bržděné rozety… Toto řešení jsem už použil několikrát… Dalo to práci, ale brzdí to! …ještě pak navrtat chladící díry do rozety
Výroba vlastní spojkové páčky
Když není spojková páčka, nevadí … proč si nevyrobil na choppera úplně vlastní, kovanou …all handmade!!!
Výroba řadící tyčky
Dnešní rychlovka … Výroba řadící tyčky…
První testovací jízda v hrubém stavu
To je tak, něco navrhnete, a pak to rok kompletně celé v chlívku vyrábíte. Prakticky je vše vlastní konstrukce. A najednou přijde den, kdy to ožije a přijde ten slavný okamžik prvních kilometrů. Většinou to dělám před lakem, jelikož se jízdou odladí ještě spousta věcí… Dnes byl ten slavný den při 3°C !!! … I když jsem už několik komplet staveb udělal, je tahle jízdně nejúžasnější. Jelikož jsem vycházel ze švédského stylu a geometrie, byla to sázka sice na jistotu, ale skutečnost předčila očekávání!!!… prostě jízda jak normální mašině, ale s nepopsatelným pocitem každého okamžiku, oni na severu vědí… Vše funguje, krásně se vede a motor šlape jak hodinky… jooooooooooo
Další testovací jízdy…
Rozebrání a lakování
…lakovací maraton noc za nocí, díl po díle… Nakonec je i tato fáze stavby zábavná, když se dílo daří. Vše lakuji sám… pouze barva ve spreji!!! Důležitá je však příprava plničem a broušení pod vodou až do hrubosti 1200.
Finalizace brýlí
Stavitelé to asi znají z vlastní praxe… Já se na mého „Švéda“ inspiroval designem brýlí od top švédské firmy na tyto věci – Tolle Engineering. Vycházel jsem z fotek jejich výrobků a mých vlastních rozměrů. Dle toto jsem zpracoval výkresy. Konzultace geometrie proběhla „u zdroje“ s finskými staviteli Livingstone choppers (úhel vidle 52°+ 7°na brýlích, stopa 90mm) a ověření strojních detailů se Zbyňkem Kloboučníkem, legendou českých podkopů vidlí. … Dál už sám … Vypálit jsem to nechal u firmy www.hlinik.cz z 30mm leteckého duralu (EN AW 2024 T351 AlCu4Mg1 – pevnost v tahu 420MPa – pro trup letadel, členy napětí křídel, kritické letadlové struktury) pevnost tak zaručená. Díky přesnosti +- 0,3mm páleno vč. děr vidlí a průřezů. Náklady vypálení cca do 2800,-. Pak to šlo šikovnému frézaři, který se postaral o vyúhlování uložení osy o 7° a díry na stahovací šrouby M12x1.25. Šrouby udělány z normálních nerez s dlouhým dříkem, uříznutými o závit a dřík přetočený jemným závitníkem. No a pak cca 2 hodiny domácího leštění vrtačkou a na kotouči …a je to … Domácí výroba hotová a odzkoušená v praxi!!! … PS: Jinak od firmy Tolle to stojí v přepočtu nejmíň 20tis.
Vlastní niklování dílů
Akce Mladý/starý chemik … aneb na nové stavbě bude opravdu vše homemade… žádné zadávání pokovení dílů firmám … stačí stará laboratorní nádoba a pár chemikálií z webu www.funchem.cz … Výsledek velký odolný a pěkný.
Finalizace a lak rámu
„Na začátku bylo slovo boží a pár svařenejch trubek. To ostatní je už sranda a pochopí to i ten největší blbec…“ …no právě, takže těch pár trubek není zas taková prd*l… a někdo si na toho Pána musí hrát …kdo si to jednou zkusil asi ví. Můj cca 7. kompletně vyráběný rám není žádnej extrém. Tentokrát jsem šel cestou vyrobit základní hardtail. Žádné nesmyslné tvary, pouze čistota a ladnost švédského stylu. Inspirací se stal Hogtech produkční rám. Nicméně zde s mojí modifikací na Sportster motor. Spodní kolíbka je klasickej „Panhead“ tvar. Zadní část s úchyty osy alá Hogtech rozšířená na 205cm autogumu. Krk zvednutý a úhlel 52° je inspirovaný a geometricky konzultovaný s finským Livingstone Choppers s oldschool vyvařeným plechem navazujícím plynule na horní úchyt motoru. Díky tomu, že rozměry vychází z rámu na BigTwin, pojme v klidu i „velký HD“- jednoduchou úpravou – přesunutím středové trubky. Umístění Sportíka je však vyladěný, aby tam „nekloktal“ jako je to vidět u některých nehezkých rámů s „malým HD“. Před výrobou samotnou to tak bylo hodně hodin měření, kreslení v Cadu a ladění na 3D modelu. Ušetřil jsem tak hodně času náhodného motání trubek. Vše bylo jasné před prvním říznutím do materiálu, kterým jsou ocelové bezešvé trubky 32 a 38mm. Výroba samotná byla během jednoho víkendu. Pevně to pak svařil Patrik Vašíček . …to byl ten „boží“ začátek před víc jak rokem. Teď už jsem si dal jen dvě noci kitování a broušení, stříkání, broušení, a stříkání laku… „to ostatní je už sranda“ …
Jde se skládat…
Anatomy of the chopper …aneb v jednoduchosti je krása. Vše skládací jak Lego. Nic navíc, o tom je pravej chopper. Dokonce i motor vč. elektriky jsem udělal tak, že může klidně běžet sám mimo motorku. Pak jen přišroubovat do rámu a napojit hadice olejovky. Žádné zapojování a složité protahování kabelů… Tento „modulární“ systém má své výhody a je radost to skládat… …tak do toho …
Poslední lakování – nádrž
Jedna z mála sérových věcí na stavbě… O to významnější … Nádrž pochází z malého Wanderera cca r.v. 1938 …sehnal jsem před lety na burze za 300,- Kč… Někdo už se na ni podepsal změnou hrdla na Jawacké, ale jinak jsem nechal bez zásahu…z nostalgie…. Kdo vidí prapůvod Sportster bobíka není daleko… v modifikací pak byl tvar použit na DKW, kterou licenčně prodával HD…a odtud pak pocházela legendární nádrž na Sportym …
Na nádrži bylo asi 5 vrstev různých laků, vč. původní… odstranění trvalo docela dlouho a rozhodně to chtělo kitovat… nicméně výsledek lakování sprejem obstojný.
Odvrtání bržděné rozety
Posledním větším zásahem bylo odvrtání chladících děr do bržděné rozety… vše ruční práce… vrták se docela zahřál…
Finální fotky po sestavení v laku
Po dokončení a smontování hned pár momentek… a hurá na výstavu Big Lake Custom na Euro Bike Festu 2022…
Focení na výstavě Big Lake Custom 2022 – Euro Bike Fest
Na výstavě proběhlo i profi focení (3-stan FOTO) s modelkami 🙂
Článek o Longsteru na garaz.cz
Vyšla velká reportáž o mém chopperu na seznam.cz v rubrice garaz.cz…