Skandinávský chopper styl

„Tady začíná a končí chopper“

Když se řekne Skandinávie, představí si každej Švédsko nebo Norsko, země s rovnejma silnicema bez kopců. Prostě placku na severu Evropy. A právě podle těchto lokalit se nazývá styl stavění chopperů. Říká se mu většinou skandinávský (scandinavian) nebo Švédský (swedish) styl. Tyto choppery poznáte na první pohled, protože když by jely s ostatními v řadě, předjíždělo by všechny jejich přední kolo o dobrej metr a víc.
Tento styl však nepochází ze skandinávie a evropy vůbec. Je to jen dnešní pokračování stavění chopperů z let 1960-70, kdy se v USA zrodil lehký chopper s extrémně dlouhou vidlicí. Kdo si myslí, že měl první dlouhou vidlici stavný Captain America v Bezstarostný jízdě (málokdo ví, že ho postavil černošský stavitel Ben Hardy), ten je na omylu. Jistej pan Mondo a Denver totiž také osazovali svoje choppery nekonečnejma vidlicema. Byla to doba „kdo má delší, ten je lepší“, byl to zrod chopperů!!! Mondo (www.denverschoppers.com) je proto dodnes uznáván jako jejich duchovní zakladatel.

Když se však mluví o zakladatelých dlouhých chopperů nesmíme zapomenou na další dva motorkáře, kteří jim věnovali doslova celý život. Byl jím Dick Allen a John Harman (www.executivechoppers.com), kteří byli průkopníky v konstrukcích nejen dlouhých předních vidlic.
S postupem času se styly měnily, ale vždy, když se řeklo chopper, představil si každý motorku s dlouhou přední vidlicí. Ve Skandinávii však prapůvodní styl tolik zakořenil, že se nakonec dnešní opravdové choppery nazývají podle ní. A není náhodou, že ty nejdelší stavby pocházejí z této oblasti, kde jsou i nejpříznivější podmínky pro jízdu na takto extrémních strojích.
Jaké jsou tedy hlavní znaky tohoto Skandinávského (Švédského) stylu? Základem je zmíněná dlouhá podražená vidlice a to o víc než jsme u „běžných chopperů“ zvyklí. Úhel vidlice měřený od země s vrcholem ve středu kola se pohybuje okolo 30°. Rám je většinou neodpružený hardtail s nízkou stavbou. Zadní kolo není příliž tlusté a často se používá automobilová pneumatika. Nádrže jsou jen na pár litrů a sedlo je jakoby položený kus látky bez výplně. Řidítka jsou nízká, úzká a natažená k jezdci, který tak nemusí být příliž předkloněn v „zalehávací poloze“. Nic nepotřebného zde jinak nenajdete, jak tomu má na chopperu být. Když se na tyhle mašiny podíváš, tak tě opravdu nenapedne nic jinýho než vykřiknout „TOHLE JE KURVA POŘÁDNEJ CHOPPER“.
Videa z letošního srazu Custom Bike Show 2007 ve Švédsku, kde se to těmito choppery jen hemží najdete na webu: http://www.streamio.se/Play?projectId=3303

Příklady skandinávského (švédského) stylu chopperů:


Zdroje:
http://www.dbbp.com
http://www.twinclubmc.se


© webdesign MCET 2008 • optimalizováno na rozlišení 1024x768 • stránky využívají Adobe Flash Player