Jak na podkop u "sériovek"


Dlouhá přední vidlice je jedním ze základních znaků stylu chopper a dělá na první pohled motocykl nepřehlédnutelný. Musíme však oddělit stroje na sériovém základu a kompletní stavby motocyklů. Jestliže konstruujete mašinu s vlastním rámem, který může dodat i úpravce, počítá se s tím, že krk řízení bude již pod potřebným úhlem a vidlice optimálně protáhlá. Udává se, že choppery mají sklon vidlic pod 45°. Ovšem, když vlastníte sériový stroj a chcete dlouhou podraženou přední vidlici, nezbývá než investovat do upravení. Většina těchto zákroků se týká motocyklů, které jdou od výrobce v kategorii chopper/cruiser/custom. Styl cruiser však nebývá zrovna často "podkopáván", takže nám zde zbývá jen několik vhodných sériových strojů. Jsou to například: řady Softail, Dyna a Sportster od Harley Davidson, Hondy z řady Shadow, Kawasaki VN a EN, Suzuki Intruder, Marauder, Savage, od Yamahy to bývala řada Virago. Chtíč majitele po změně vzhledu motorky k obrazu svému je ovšem hlavní, a tak se dá upravit vlastně skoro vše.
Podkopnutí přední části mašiny se může provést nejméně třemi způsoby, přičemž záleží na požadovaném sklonu vidlice od originálu. První je radikální zásah do rámu uříznutím krku řízení a přivaření pod jiným úhlem. Pomocí rovnací stolice se můžete řezání vyhnout a osu natáhnou. Tato metoda je sice univerzální pro všechny úhly podražení, ale už bohužel těžko vrátíte stroj do původního stavu.
Pak jsou zde „jemná” řešení, která dodávají i někteří úpravci a mají je "někdy" homologované pro jednotlivé typy motocyklů. Tato úprava je pak s možností vrácení do původního stavu.

Jedním z nich je nahrazení původních brýlí za nové (obr. 1), které mají vrtané uložení pro ložiska pod požadovaným úhlem. Osa otáčení v krku tak zůstává, ale vidlice se nepřeklápí rovnoběžně s ní. Kolo potom znatelně vyklápíte při zatáčení mimo jednu stopu motorky. V rámci řiditelnosti se proto metoda používá asi do 8° podkopnutí. U některých staveb se tímto způsobem dociluje i vhodné stopy stroje.
Druhou možností vratné výměny dílů je namontování "kloubu" (obr. 2). Zde musíte zapomenout na klasická ložiska v krku řízení. V tomto případě se totiž do uložení v krku napasuje dole mohutný nosník s vysunutým čepem a sešroubuje se s horním "kloubem". Brýle jsou pak nasazeny dole na pevnostním naklápěcím ložisku a nahoře na zmiňovaném kloubu. Metoda využívá různé nastavení geometrie a dovoluje změnu úhlu až ke dvaceti stupňům, přičemž většinou se dělá 12° až 15°.
Po provedení jedné z uvedených úprav zjistíte, že máte najednou krátké originál vidlice. Řešení prodloužení jsou dvě. Dražším je koupě případně výroba přesně dlouhých trubek a levnějším našroubování nástavců na původní tlumiče.
Když už jsme u cen musím se zmínit o celkových nákladech na podkop. Značkové díly například od firmy AME, Arlen Ness nebo FS Chopper vyjdou nejméně tak na 20 až 30 tisíc Kč. Naštěstí jsou zde české ručičky a u našich úpravců zaplatíte "o něco méně".
Takže teď máte podkop, už jste se dostatečně vynadívali na nový vzhled stroje a nadešel čas na projížďku. Kdo nikdy neřídil dlouhou mašinu, ten bude mít chvilku potíže. Zvláště v nízké rychlosti a pomalých zatáčkách je znát mírné padání stroje do stran. Tento pocit však po pár kilometrech zmizí a stane se příjemným, jde hlavně o zvyk. Ve vyšších rychlostech oceníte dobrou stabilitu a vedení motorky. Řeči o neovladatelnosti chopperů pak mají jen ti, kteří na něm pořádně nejezdili. Záleží totiž na jezdci jak se se strojem sžije. Ne nadarmo se říká, že choppera umí ovládat jen jeho majitel...
/text Michal/
Více informací:
http://www.ame-chopper.de
http://www.harley-davidson-choppers.com
http://www.seegercycle.com
http://www.motocykly.kloboucnik.cz


© webdesign MCET 2008 • optimalizováno na rozlišení 1024x768 • stránky využívají Adobe Flash Player