Při prvním pohledu na můj nový chopper a přečtení nápisu Indiana, každý hned zkoumá, co je to vlastně za mašinu a jaký je tam motor. Už jen název Indiana může vzbuzovat spojitost se slavnou americkou značkou a vybízí k tomu dokonce i klasické provedení v červené a černé barvě. Všechno je však úplně jinak.
Amatérskou stavbou chopperů se ve volném čase zabývám už pár let a to hlavně pro vlastní potěšení. U kamaráda, který mi pomáhá stavby realizovat, se dlouho válel starý motor Ducati 650ccm (původně Cagiva Elefant r.v. 1986). Po nezbytných hodinách navrhování a plánování jsem se před rokem a půl rozhodl desmo strojovnu odkoupit a oživit v novém těle.
Hlavní myšlenkou bylo vytvořit něco naprosto extrémního, ale přitom s velkou dávkou vzhledu klasického chopperu "ze staré školy", který je znát na všech mých strojích. Držel jsem se hesla "co si vyrobíš, neplatíš", a tak vše vznikalo za minimální náklady (do 20 tis. Kč i s motorem!) a s vydatnou výpomocí kamarádů (díky Petře, Libore, Bobe a Tome).
Rám vlastní konstrukce inspirovaný americkým stavitelem Billy Lanem nejdříve vzniknul ve 3D na počítači, abych dosáhl výšky sedla 42 cm nad zemí a nebál se, že něco nevyjde. Pak jen stačilo vzít trubky, nařezat, ohnout podle plánů a vše svařit. Sehnání kol nebyl problém, protože pro zadní automobilový ráfek Volvo obutý do pneumatiky šíře 225mm jsem zajel na vrakoviště (2 tis. Kč) a přední nebržděné kolo je vlastně upravené zadní z Jawy Pérák koupené na burze (300Kč). Z burzy pochází i klasická nádrž, původně z DKW (100 Kč). Zadní náboj byl podle mých plánů vyroben za flašku Rumu a na něj jsem napasoval rozetu, která zároveň slouží jako brzdový kotouč. O brždění se stará ořezaný brzdič ze Suzuki Hayabusha (200 Kč). Předek jsem osadil vlastní vahadlovou vidlicí klasického vzhledu s použitím zadního tlumiče z Jáwky. Zadní blatník jsem vyrobil rozříznutím předního znovu z Jawy a navařením 110mm pásu plechu, přední je pak plně Jawácký. Vše ostatní je už jen vlastní výroby a není tu nic navíc, tak jak tomu má na chopperu být.
Na motoru jsem toho mimo základních výměn moc neupravoval. Pouze u sání došlo ke změně a to svařením potrubí z topenářských kolen a svedením na jeden karburátor Jikov s filtrem KaN na kolínku z Trabanta. Po tomto zásahu motor šlape dál jak hodinky a na zrychlení to natře i silnějším strojům, a to při nádherném randálu z otevřených výfuků.
Vlastní stavba byla hotová zhruba za půl roku. Další půl rok jsem pak strávil doladěním všech komponentů a povrchovou úpravou. Novou mašinu jsem nazval Indiana na počest jediného modelu připomínajícího chopper, co Ducati vyráběla v letech 1986 - 90, a to dokonce s tímto typem motoru.
Podle prvních reakcí ostatních motorkářů myslím, že moje práce po večerech nebyla zbytečná a mezi české choppery přibyl další kousek, který můžu právem označit za jediný na světě. Indiana je také důkazem toho, že nemusíte mít milióny ke splnění svého snu, vždyť zlaté české ručičky jsou k nezaplacení a stavět choppery je přece radost!
INDIANA- stavba Ducati 650
Název: Indiana
Majitel a stavitel: Michal Cetkovský
Doba stavby: únor 2004 až duben 2005
Motor
Typ: Ducati 650 (Cagiva Elefant)
Rok výroby: 1986
Obsah: 650 ccm
Výkon: cca 55 koní při 8500 ot./min
5 rychlostí
hydraulicky ovládaná suchá spojka
Karburátor: potrubí svedené na jeden karburátor (zatím Jikov)
Vzduchový filtr: KaN
Rám
Typ: Hardtail - vlastní konstrukce - sedlo 42cm nad zemí!!!
Materiál: ocelové trubky průměru 28mm a 40mm
Vidlice
Typ: vahadlová - vlastní konstrukce
Materiál: ocelové trubky průměru 22mm
Tlumící jednotka: zadní tlumič z Jawy 250
Kola
Přední
Konstrukce: 19-ti palcové upravené zadní kolo z Jawy pérák
Pneumatika: Dunlop 100/19
Brzda: není
Zadní
Konstrukce: 16-ti palcový automobilový ráfek Volvo šířky 205mm na středu vlastní konstrukce
Pneumatika: automobilová GoodYear Eagle F1 široká 225mm
Brzda: bržděná rozeta brzdičem ze Suzuki Hayabusha
Příslušenství:
Výfuky: vlastní konstrukce
Stupačky a páky: vlastní konstrukce
Kastlík na elektriku: nerez - vlastní konstrukce
Nádrž: DKW
Přední blatník: Jawa
Zadní blatník: vlastní konstrukce
Světlo: Manet
Řidítka: vlastní konstrukce
Rukojeti: vlastní konstrukce
Sedlo: vlastní konstrukce
Lakování: červená Sport Line s černými ostny
Na stroji se podíleli:
Petr Růžička (sváření, soustruh, fréza), Libor Strnad (sváření), Libor Snížek (zadní náboj), Milan Hejný (nerez), Tomáš Stoupa (komaxit)
|
Časopis EASYRIDERS 8/10 2005
|