FENA - Motor FN 500 SV (r.v.1930)

OCENĚNÍ:


3. místo
BOHEMIA CUSTOM ´08

kateg. old school
Výstaviště v Praze

2. místo
BOHEMIA CUSTOM ´06

kateg. chopper/cruiser
Výstaviště v Praze

1. místo za klasický styl
CZECH PERFORMANCE 2003 v Praze

FENA je můj dnes již legendární výtvor. Už při svém zrodu po roce 2000 se stala tahle stavbička symbolem čistého old school choppera a to platí dodnes.
Jak to všechno začalo, jak se mi tenkrát spnil sen o vlastním chopperu za pár korun, se dočtete dál na této stránce.

VIDEO

Moje první větší stavba motocyklu vznikala více než tři roky. Vše začalo ještě na škole, kdy jsem jezdil na ČZ 175 a překopané ČZ 250. Mým snem byla už tenkrát mašina radikálního stylu chopper sedmdesátých let. To znamená tvrdý rám, nízký posaz, vysoký krk řízení a dostatečně dlouhá podražená přední vidlice. Peníze na lepší stroj samozřejmě nebyly, a tak se začala realizovat myšlenka stavby za minimální náklady.
Základem musel být motor za "pár babek", ale dostatečně exkluzivní, velkého objemu a čtyřtaktní. Řešením bylo použít nějaký starý pohon z veterána. Po pár měsících od zrození nápadu a usilovného hledání vhodného, levného agregátu na burzách se mi podařilo objevit ideální kousek. Byl jím spodový motor z belgického motocyklu FN o objemu 500 ccm z roku 1930. Jednoválec byl bez karburátoru, spínání spojky a zapalování, ale jinak vcelku kompletní za tři tisíce korun.
Základ stavby byl tedy doma a mohlo se začít s výrobou zbytku. Rám vlastní konstrukce byl původně navržen na počítači, ale nakonec byl vytvořen z toho, co bylo doma. Je třeba upozornit, že vše vznikalo ve sklepě činžovního domu. Krk řízení jsem vyříznul z rámu Jawy 250 a ostatní trubky na něj prostě přivařil. Díky dodržení základních úhlů bylo dosaženo docela slušné přesnosti. Motor byl pak vsazen do nového tvrdého rámu, aby mohl ožít. K tomu mu dopomohl karburátor Jikov z ČZ 175 a ruské magneto neznámého původu. Díky své jednoduchosti a nezničitelnosti rozvodu SV neměl starý mechanismus s probuzením větší problémy. Mašina tak měla zaručený funkční pohon a mohlo se přistoupit k postavení na kola. To probíhalo během poměrně dlouhého období. Po pár neúspěších s konstrukcí zadního kola jsem nakonec u kamaráda na půdě objevil jeho staré dílko. Byl jím automobilový ráfek z Felicie do kterého napletl střed z ČZ. Díky jeho daru měla moje stavba konečně kompletní zadek osazený auťáckou gumou Michelin 165/13.
Pak nastala znovu dlouhá přestávka v dokončování stroje. Během ní jsem pouze pořídil za sto korun nádrž z DKW, která vypadá jak sporstrácká, udělal sedlo, spínání spojky a přimontoval kastlík jehož základem je plechovka od Primalexu. Problémem se pak stala dlouhá přední vidlice. Její vlastní vahadlovou konstrukci jsem měl sice nakreslenou, ale neměl možnost jak jí v té době zhotovit. Po měsících čekání tak nezbylo než sáhnout po jednoduchém nastavení Jawáckých vidlic, což nebylo při namontování příliš stabilní řešení. Předek byl dokončen pořízením a zrenovováním kola 19" z veterána ČZ 150.
Od prvního zářezu do trubek po první vytažení mé stavby v základním laku na silnici, uběhly už tři roky. Během té doby jsem vystřídal Čízu za Jáwku a tu pak za Hondu VT600 Shadow, kterou jsem už také překopával. Ale touha po vzkříšení starého snu byla neodolatelná. Takže jednoho deštivého jarního dne zaburácel jednoválcový motor a já ručně zařadil jedničku a rozjel se. Ten pocit, kdy jedete na mašině vlastní konstrukce se nedá s ničím srovnat. Fena, jejíž název vychází ze značky motoru FN, byla tedy na světě. Po první jízdě následovalo ještě několik dolaďovacích. Z počátku jsem si musel zvyknout na řízení, protože je zde plyn a ruční řazení "fichtláckým pístem" napravo a spojka se zadní nožní brzdou nalevo. Pak putovala mašina znovu do sklepa, kde jsem ji do šroubku rozebral. Motor osadil novými ložisky (místo originál 70 let starých), těsněním a celý stroj dostal povrchovou úpravu a byl znovu zkompletován.
S takřka hotovou stavbou choppera následovalo nespočetně jízd a na srazech získala tahle domácí stavbička velký úspěch. Každý rád poslouchal nízké otáčky motoru, které mají maximum už asi v 3500 za minutu a pozoroval ruční řazení tří stupňů převodovky.
O mašině tak sice vědělo dost lidí, ale když se naskytla po dvou letech příležitost vystavit ji na prvním ročníku staveb a přestaveb motocyklů Czech Performance 2003 na pražském Výstavišti, neváhal jsem a Fenu přihlásil. Tenkrát už dost churavěla v garáži, protože jsem proháněl i další mašiny, a tak jí bylo dopřáno omlazení v podobě dodělání do finální podoby. Nestabilní přední teleskopická vidlice šla do šrotu a nahradila jí dávno vymyšlená vahadlová vyrobená prakticky za tři hodiny. Celý stroj jsem pak znovu rozebral a všechny součástky řádně vyleštil a nalakoval. Trochu poladění dostal i motor a byl osazen vlastním odlitkem bočního krytu s logem FN, jehož originál chyběl. Hotová motorka v novém kabátě se pak skromně postavila, spolu s ještě jednou stavbou na které jsem se podílel, mezi nablískané stroje na výstavě. Já bral celou záležitost spíš jako recesi, protože vedle mojí stavbičky za zhruba 5 000 Kč stály jedinečné skvosty nejméně padesátinásobné hodnoty. Překvapením tak bylo, že po Harleyi na druhém místě zvolila odborná porota Fenu jak nejlepší stroj klasického stylu! Úspěch pokračoval zveřejněním snímku v ČMN a německém časopisu High Performance. To byl důkaz, že nemusíte mít tisíce na splnění svého snu a majitelé bezpočtu domácích stavbiček například z Jawiček můžou být právem hrdí, protože vlastní výtvor je prostě něco víc…

FENA - stavba FN 500 SV

Název: Fena
Majitel a stavitel: Michal Cetkovský
Doba stavby: 1998 - 2001
Motor
Typ: FN 500 SV
Rok výroby: 1930
Obsah: 500 ccm
Výkon: cca 15 koní při 3500 ot./min
3 rychlosti řazené ruční pákou
Karburátor: Jikov
Vzduchový filtr: Jikov
Rám
Typ: Hardtail - vlastní konstrukce
Materiál: ocelové trubky průměru 22 mm a 36 mm
Vidlice
Typ: vahadlová - vlastní konstrukce
Materiál: ocelové trubky průměru 20 mm
Tlumící jednotka: kónická pružina
Kola
Přednív Konstrukce: 19-ti palcové z ČZ 150
Pneumatika: Baťa Sport
Brzda: bubnová - nezapojenáv Zadní
Konstrukce: 13-ti palcový automobilový ráfek Škoda na středu z ČZ 175
Pneumatika: automobilová Michelin 165
Brzda: bubnová ČZ 175
Příslušenství:
Výfuky: vlastní konstrukce
Stupačky a páky: vlastní konstrukce
Kastlík: plechovka Primalexv Nádrž: DKW
Světlo: Magneton
Řidítka: vlastní konstrukce
Rukojeti: Jawa
Sedlo: vlastní konstrukce

FENA v ČMN

Návrhy a realizace


Návrh
Návrh v CADu
Vizualizace 3D
Motor před a po renovaci
Řezání rámu
Komplet rám
Kompletování
První jízda

© webdesign MCET 2008 • optimalizováno na rozlišení 1024x768 • stránky využívají Adobe Flash Player