BLUE SHOTGUN - Motor Dněpr K750



ÚPRAVY A FOTO 2008

VIDEA

TECH. ÚDAJE A FOTKY

STAVBA 2005-2006
Jak jednou propadnete stavbě chopperů, jen těžko zůstanete u jednoho povedeného výtvoru. Motorku totiž můžete postavit nespočetně různými způsoby. Při plánování a konstrukci nového stroje se tak mnoho stavitelů řídí buď momentální módou a stylem, který chce i zákazník nebo zkouší nové prvky ve fantastních keacích, případně se vrací do historie a dává okoukaným tvarům nový náboj. Stavba choppera se také může stát kombinací všech těchto vjemů. Pak je zde ještě jeden zdroj síly která žene motorkáře dál při tvorbě svého snu a to je touha po „TOM“ pocitu z jízdy. Nejde zde však o nějaké pohodlí a ovladatelnost, ale o to, rozpohybovat vlastnoručně vytvořené monstrum, podstoupit historický manuální startovací rytuál, ručně zařadit kvalt a za randálu a vybrací vyrazit. Při jízdě pak dosáhnou ideální rychlosti, kdy vás nezajímá, co bude za kopcem, ale právě ten okamžik, kdy jsi jen ty, cesta a stroj na kterém znáš každej šroubek. S tímto pocitem jsem se pustil i do nové extrémní stavby. Po zkušenosti s mým bývalým výtvorem okolo motoru Ducati 650 - Indianou, jsem už nechtěl nic s vysokootáčkovým pohonem. Chtěl jsem toho pravýho bublajícího choppera s vysokým krkem řízení přes který skoro není vidět, dlouhatánskou vidlicí a nízkým posazem. Tvar stroje byl tak na papíře dřív, než jsem vůbec přemýšlel o konkrétní nízkootáčkové pohonné jednotce. Motor je však základ, takže jsem začal projíždět bazary a inzeráty a hledat motor za nízkou cenu. Celá stavba měla totiž rozpočet nákladů asi do 20 tisíc korun. Pak mě napadlo použití starého dobrého spodového Dněpra K750, kterého k nám po hromadách vozí naši východní přátelé. Z internetu jsem si stáhnul všechny potřebné informace včetně rozměrů, abych si mohl vytvořit přesný 3D model v počítačí. S virtuálním návrhem jsem byl spokojený takže jsem se rozjel znovu na burzu s jasnou představou, co chci. Hned jsem však nepořídil, a tak se shánění protáhlo na dva měsíce. Nakonec jsem motor sehnal přes inzerát přímo dovežený z Ukrajiny. Cena 10 tisíc za kompletní zgenerálkovaný funkční motor (nová klika, výbrus, písty, spojka a převodovka) tak byla první a největší investicí na této stavbě. Než jsem mohl začít s výrobou rámu bylo ještě nutné sehnat úhlovou převodovku pro změnu pohonu zadního kola z původního kardanu na řetěz a tím i možnost použití široké pneumatiky. Vhodná úhlovka naštěstí ležela u kamaráda, a tak hned putovala ke mně. Po nasazení za motor jsem dostal kompletní rozměry a přesně jsem rozkreslil vedení rámových trubek. Ke konstrukci jsem využíval počítačových 3D CAD programů, takže jsem se pak mohl v klidu pustit do výroby bez obav, že se něco někam nevejde nebo bude chybět. Čas strávený při konstruování a plánování se mi vyplatil, protože při odstarování vlastní stavby stačilo zaslat všechny ploché díly (např. brýle, zadní uložení, výstuhy, vahadla, úchyty motoru atd.) v digitální podobě na vyřezání laserem a nakoupit ocelové trubky průměru 48mm a 32mm s minimálními přesahy a tím ušetřit i nějakou tu korunu. Po dodání polotovarů jsem vše odvezl ke kamarádovy, v jehož domácí stojní dílně jsme už upekli pár „dortů“. Trubky jsme vytvarovali pomocí hydraulické ohýbačky a na konstrukčním stole všechno posvářeli. Pro jednodužší práci jsem měl plány vytištěné 1:1, takže na sebe v reálu vše muselo pasovat. Do holého rámu jsem poté uložil motor a přivařil všechny potřebné úchyty. Hotový rám jsem pak mohl začít osazovat ostatnímy prvky. Na krk jsem namontoval stylové brýle, které jsou vyříznuté z 20mm ocelového plechu. Do nich se nasunuli silnostěnné trubky průměru 44mm. Pro odpružení přední vidlice jsem navrhnul málo používanou kyvnou konstrukci, známou hlavně u chopperů z let 1960-70. Pružící mechanismus je zde umístěn až na koci trubek a skládá se z dvojitých vahadel a modifikovaných zadních tlumičů z ČZ175. Na vidlci jsem pak namontoval 19ti palcové kolo z ČZ150 pořízené na burze za 150 Kč. Pro výrobu zadního kola jsem upustil od již vyzkoušeného hliníkového ráfku a zkusil jsem vytvořit něco extra. Vzal jsem starý 15-ti palcový plechový auto ráfek, vyříznul z něj vnitřní část a nechal si vypálit svůj vlastní vzor z 8mm plechu. Do něj se našrouboval střed osazený dvěma dvouřadými ložisky. Hotový ráfek jsem pak obul do 205mm široký automobilový pneumatiky. Pro zadní brzdu jsem použil „čoprácké řešení“ tj. rozeta slouží zároveň jako brzdový kotouč do kterého se zakusuje přední brzdič z Introše. O tlak se stará pumpa Brembo ovládaná pedálem s pěticípou hvězdou ve znamení Ruského původu motoru.
Stavba se po namontování obou kol poprvé postavila „na vlastní“ a mohlo se začít s prací na plechařině. Podle 3D modelu z počítače jsem posvářel kostru nádrže z 4mm kulatiny a naohýbal na ní plechy. Hrubý polotovar pak putoval ke známému na odborné zavaření a dotvarování. Zadní část jsem osadil blatníkem, který vzniknul rozřezáním předního ze staré Jáwky a navařením 120mm pruhu plechu. Blatník je ještě zpevněn opěrkou z 12mm kulatiny s stylovým výstupkem pro sedlo. Po výrobě dalších dílů jako stupačky z koňské podkovy, sedla, úchytů na dvě malá světla z kola nebo řídítek jsem začal s rozpohybováním pohonu. Velkým problémem se stala úhlová převodovka, kterou jsem použil pro převod z kardanu na řetěz. Motor se totiž točil jiným směrem, než jsem předpokládal. Kola v úhlovce jsem tak musel zásadně přehodit. To znamelo vyrobit novou prodlouženou hřídel, která přesáhla střed převodovky a ozubené kolo se dostalo z leva do prava. Hřídel se pak musela ještě uložit na další ložiska. Po tomto zásahu se už vše točí jak má a stavba se mohla poprvé nakopnou a projet. První start motoru proběhl nečekaně dobře, stačilo totiž třikrát šlápnout na startovací páku a už se z holých výfuků ozval chrakteristický zvuk spodového boxer motoru. Na jízdu na dlouhé mašině jsem zvyklý, takže se řízením nebyl problém. Nedostatkem bylo jen nepřesné ruční řazení, které jsem chtěl využívat. Dněpr K750 má totiž již sériově jak nožní pedál, tak i páku pro ruční řazení, která se používala hlavně pro neutrál nebo ovládání ze sidecary. Po chvilce jsem se však naučil páku zakončenou pístem u fichtla přesněji posunovat. Pak následovali první jízdy ještě bez povrchové úpravy a ladění funkčnosti dílů. Před lakováním si totiž chci být vždycky jistý, že se nic nebude dělat dvakrát. Pro finální lakování jsem zvolil kladívkovou tmavě modrou barvu rámu, nádrže a blatníku v kombinaci s černým polomatným komaxitem a leštěným hliníkem ostatních dílů. Nejde o nic exkluzivního, ale protože jsem nijak zásadně neleštil motor, který je opravdu hrubě Rusky zpracován, držel jsem i hrubý styl mašiny. Její hlavní kouzlo je pro mě totiž v použitých tvarech a pocitu z jízdy na stroji tak extrémních rozměrů, vždyť se rozvor kol blíží 2,5metru! S odstupem času a naježděnými kilometry jsem sice chtěl mnoho věcí změnit, včetně laku, ale pak přijdu do garáže koukám na svůj výtvor ze všech úhlů a zjistím, že je všechno tak, jak má být. Pak neodolám, pustim benzín, našteluju ručně předstih, šlápnu na startovací páku, natáhnu se k řidítkům, ručně zakvaltuju a někam vyrazim.

Náklady na výrobu:

Motor Dněpr K750 (po generálce přes inzerát) 10 000 Kč
Ocelové trubky do 1 500 Kč
Automobilový 15ti palcový ráfek (z bazaru) 300 Kč
Automobilová pneumatika 205mm (z bazaru) 400 Kč
Přední kolo z ČZ150 včetně obutí (z burzy) 150 Kč
Dvě malá světla (z burzy) 50 Kč
Přední brzdič z Intrudera (z bazaru) 300 Kč
Pumpa Brembo s nádobkou (z bazaru) 500 Kč
Zadní malé bodové světlo (z burzy) 100 Kč
Úhlová převodovka (od známého) 300 Kč
Baterie 6V (nová) 500 Kč
Pozinkování dílů 100 Kč
Ložiska a spojovací materiál do 2 000 Kč
Barvy (základové, plniče, kladívková, ředidla...) do 2 000 Kč
Zavaření nádrže 2 litry Rumu
Vypalování plechů laserem děkuji kamarádům
Soustružení, frézování, sváření děkuji kamarádům
Celkový součet okolo 20 000 Kč je však bez desítek až stovek hodin mojí práce (vlastní stavba motocyklu, úprava a renovace použitých dílů, sestavování dílů, lakování, konstruování, kreslení atd.) a vstřícnosti kamarádů, bez kterých by stavba nevznikla. Každý, kdo si to jednou zkusil ví o čem to je. Prostě vás to musí bavit!!!

© webdesign MCET 2008 • optimalizováno na rozlišení 1024x768 • stránky využívají Adobe Flash Player